Birinci Parti Lojistik Nedir?
← GeriLojistik yıllar içinde gelişen bir sektöre dönüştü. Bir firmanın ticari faaliyetlerini geliştirmesi için lojistik faaliyetlerini başarılı bir şekilde gerçekleştirmesi gerektirmektedir. Üreticinin nakliye ve lojistik operasyonlarını üçüncü şahıslara devretmediği lojistik modeline birinci parti lojistik adı verilmektedir.
Lojistik yıllar içinde gelişen bir sektöre dönüştü. Bir firmanın ticari faaliyetlerini geliştirmesi için lojistik faaliyetlerini başarılı bir şekilde gerçekleştirmesi gerektirmektedir. Üreticinin nakliye ve lojistik operasyonlarını üçüncü şahıslara devretmediği lojistik modeline birinci parti lojistik adı verilmektedir. Bu en basit tedarik zincirlerinden bir tanesidir. Lojistik temelde, üreticilerin ürünlerini doğrudan müşterilere ulaştırdığı 1PL ile başladı. Yani birinci parti lojistik, lojistik katmanlarının ilk katmanıdır. Daha sonra ticaret ağları genişleyip karmaşıklaştıkça yeni lojistik modelleri gelişti. Günümüzde bazı firmalar için bu model pek uygun olmayabilir. Genellikle küçük işletmeler bu modeli tercih etmektedirler.
Bir konumdan başka bir konuma kendi ürettiği mal veya hizmetleri direkt olarak satıcıya ileten lojistik türü birinci parti lojistiktir. 1PL modelini diğer modellerden ayrılan yönü üretici firmanın tüm bu işlevleri kendi departmanı aracılığıyla yapmasıdır. Lojistik faaliyetleri depolama ve iletme işlevlerini içerir. Üretici firma bu işlevleri kendi departmanları ve personelleri aracılığıyla gerçekleştirir. Başka bir şekilde ifade etmek gerekirse, firmaların kendine ait römork, kamyon, nakliye araçları ve depoları bulundurmalıdır. Mal üreticisi şirket iletme ve depolama hizmetleri üzerinde kontrol sahibidir. Bu işlevleri kolayca organize edebilir ve planlayabilir.
Birinci parti lojistik sadece iki taraf içerir. Dolayısıyla 1PL hizmet sağlayıcıları müşterileriyle direkt ilişki içindedirler. Dışarıdan bu işlemler için başka bir harici taraf ile işbirliği içine girmezler. İthalatçılar, ihracatçılar, tüccarlar ve perakendeciler kendi lojistik operasyonlarını yürüttükleri bu süreç birinci parti lojistik tanımının karşılığıdır. Bu hizmet türünde şirketler depodan müşteri hizmetlerine kadar birçok faktörü göz önünde bulundurmak zorundadır. Bu operasyonların hepsi arkada güçlü bir organizasyon ve iletişim gerektirmektedir.
Birinci Parti Lojistiğin Avantajları Nelerdir?
- Nakliyede veya depolamada oluşan sorunlar için 1PL hizmet sağlayıcıları daha hızlı çözümler üretebilir. Müşteri sorunları ile karşılaşıldığı zaman firma içerisinden bir departmanla iletişim kurmak ve işlem yapmak sorunların daha kolay çözülmesine sebep olur.
- Ürünleri bir noktadan başka bir noktaya taşımak için gerekli kaynakları kontrol eden firmanın kendi departmanında olduğu için yeni bir partiye güvenmek zorunda kalmaz. Firma bu işlemlerin tümü için üçüncü bir partiyi devreye soktuğunda başka bir kuruluşa güvenmek zorunda kalır.
- Birinci parti lojistik firmalara planlama ve taşıma konusunda belli başlı esneklikler sunar. Firmalar üçüncü bir kişinin planlarına göre değil kendi planlamalarına göre hareket edebilir. Böylece firmalar tam bir kontrol sağlarlar.
- 1PL hizmet sağlayıcıları nakliye ve depolamada karşılaşacak tüm riskleri üstlenmek zorunda kalacaklardır. Bu riskler içerisinde araç arızaları ve personel sorunları yer almaktadır. Herhangi bir sorunda karşılaşacak gecikmeleri de aynı şekilde üstlenmek durumunda kalır.
- Lojistik faaliyetleri için birinci parti lojistik modeli uygulamak, firma için nakliye ve depolama işlemlerinin çok daha pahalı ve zaman alıcı olmasına sebep olabilir. Firma yeni bir departmanla lojistik faaliyetlerini gerçekleştirir ve bazı varlıklara sahip olma zorunluluğu vardır.