Was ist Teiltransport? Was sind die Vorteile?
← BackDie Bedeutung der Logistik kann angesichts steigender Verbrauchsraten in den heutigen Entwicklungsländern nicht ignoriert werden. Logistik ist die Bezeichnung für die Bereitstellung von Ressourcen wie Transportmitteln, Produkten, Personen und Dienstleistungen dort, wo sie gebraucht werden und zum gewünschten Zeitpunkt.
Günümüz gelişen dünyasında artan tüketim oranları karşısında lojistiğin önemi göz ardı edilemez. Lojistik ya da diğer isimleriyle nakliye ve taşımacılık, ürün, insan ve hizmet gibi kaynakların, ihtiyaç duyulan yerde ve istenen zamanda temin edilmesine verilen isimdir. Bir müşteriye ait yüklerin bir konteyneri ya da nakliyat aracını doldurmaması durumunda devreye parsiyel taşımacılık girmektedir.
Kısmi, tam olmayan ve bütünün bir parçası anlamında kullanılan parsiyel kelimesi nakliye sektöründe maliyeti düşürmeyi amaçlayan bir taşıma biçimidir. İngilizce’de ise LCL yani “Less Container Load” olarak tanımlanmaktadır. Parsiyel yük taşımacılığı, yükü taşıyacak olan aracın tam olarak doldurulamadığı durumlarda, boş kalan alanın başka alıcıların da yükünü alarak tam olarak doldurulmasıdır.
Parsiyel taşımacılık, ülkemizin konumu sayesinde gerek yurt içi gerek yurt dışı taşımacılığında oldukça tercih edilmektedir. Taşımacılık sektörü için oldukça önemli olan parsiyel taşımacılık müşterilerine ve lojistik firmalarına çeşitli önemli avantajları sunan bir yöntemdir.
Parsiyel Taşımacılık Avantajları
Tasarruf, güvenilirlik ve kolaylık maddeleri çevresinde şekillenen parsiyel taşımacılık hem yurt içi hem yurt dışı teslimatlarında tercih edilen bir yöntemdir. Bu sebeplerden dolayı parsiyel yük taşımacılığı avantajları oldukça çok olan bir taşımacılık şeklidir. Pariyel yük taşımacılığının avantajları şu şekilde sıralanabilir:
- Birden çok müşterinin yüklerini, yük miktarına göre fiyatlandırılan bir sistemde taşıdığı için maliyet tasarrufu sağlar.
- Güvenilir bir yöntemdir.
- Hem göndericiler hem de alıcılar için kargonun takibi ve kontrolü kolaydır.
- 7/24 ulaşılabilirdir.
- Taşınma süreçlerinde müşteri bilgilendirilir.
- Parsiyel taşımacılık yaparken araç içindeki boşluklar ödenen miktarı arttırmamakla birlikte araç içinde yükün kapladığı hacim kadar ödeme gerçekleştirilir.
- Aynı güzergahta yer alan birden fazla alıcının yükünü bir arada ulaştıran sistem sayesinde hem zaman hem maliyet tasarrufu sağlanır.
- İş gücü tasarrufu sağlar.
- Kara yolu, deniz yolu, hava yolu ve demir yolu gibi diğer yük taşımacılığı türleri ile entegre olarak taşımacılık hizmeti sunar.
- Bekleme sürelerini azaltır.
- Teslim tarihleriyle alakalı müşteriler ve alıcıların isteklerine göre çeşitli depolama hizmetleri sunulmaktadır.
- Yüklemi işlemi depolardan veya kapılardan yapılabilmektedir.
Hangi yol ile parsiyel taşımacılık yapılacağı taşınacak yükün teslim edileceği yerin coğrafi konumunun özelliklerine göre seçilmektedir. Parsiyel taşımacılık türleri şu şekildedir:
» Deniz yolu:
Uluslararası yük taşımacılığında en çok tercih edilen yoldur. Bu yöntemle yükler gemi ya da konteynerler ile taşınmaktadır.
» Kara yolu:
Hem yurt içi hem yurt dışı taşımacılığında tercih edilmektedir. Genellikler tırlarla yük taşımacılığı yapılmaktadır. Gerekli durumlarda kamyonet ve kamyonlarla da yapılabilmektedir.
» Hava yolu:
Kargo uçakları ile taşımacılık yapılmaktadır.
» Demir yolu:
Tren vagonunun bir kısmının kiralanmasıyla gerçekleştirilen bu yöntem maliyeti sebebiyle pek tercih edilmemektedir.
Parsiyel Yük Nasıl Hesaplanır
Parsiyel taşımacılık süresince taşınacak yüklerin en uygun şekilde yerleştirilebilmesi için detaylı yük hesaplamaları yapılması gerekmektedir. Peki hem teknik hem de maddi açıdan maliyeti düşürmeyi amaçlayan bu yük taşımacılığı yönteminde yük hesabı nasıl yapılır?
Bu yöntemde amaç bir parça yükün ne kadar ücret karşılığında taşınacağını hesaplamaktır. Taşıma türüne göre hesaplama yöntemi değişmektedir. Hava yolu için yükün ağırlığı esastır. Deniz yolu ve kara yolu için hesaplama işleminde yükün metreküpü esastır. Hesaplama yaparken ilk önce hacmi bulup daha sonra 1000 m³ ile çarpılır. Yani formül şöyledir:
“(Palet Ölçüleri) x (Konteyner Yüksekliği) x (Palet Sayısı) x 1000 m³”
Yani hacim bulma formülünü kısaca şöyle özetleyebiliriz: En x Boy x Yükseklik x Adet.
Karayolunda 1 m³ tonajı 333 kg, deniz yolunda 1 m³ tonaj 1.000 kg, havayolunda ise 1 m³ tonaj 167 kg olarak değerlendirilmektedir.
Parsiyel Taşımacılığın Püf Noktaları
- Taşıma aracında birden fazla yükün bulunduğu parsiyel yük taşımacılığında yükleme işleminin LIFO (Last in First Out) yöntemi ile gerçekleştirilmesi gerekmektedir. ” Son giren ilk çıkar.” şeklinde Türkçe’ye çevrilen bu yöntemde organizasyonunun kusursuz hesaplanması gerekmektedir.
- Yüklerin zarar görmemesi için ağır yüklerin aşağıda hafif yüklerin üstlerde konumlandırılması gerekmektedir.
- Yüklerin doğru etiketlendirilmesi karışıklık olmaması açısından çok önemlidir.
Parsiyel taşımacılık hakkında tüm merak ettikleriniz için Horoz Lojistik uzmanlarından destek alabilirsiniz.